Salon Zerah
Fra lille frisørsalon til veldrevet abonnementsforretning
Fakta om Salon Zerah
Juridisk navn: Salon Zehra
Stiftet: 2011
Direktør: Zerah Smith Jensen
Sted: Brønderslev
Arbejdsopgaver
Marketingstrategi
Design af hjemmeside
Bookingsystem
Prisberegner
E-mail marketing
Abonnementsforretning
Fordelsklub
SoMe Content
Om Salon Zerah
Salon Zerah er en lokal frisørsalon, som har eksisterer siden 2011 i hjertet af Brønderslev. De er specialister i fletninger og extensions. Hos Salon Zerah vil du føle en helt unik hjertevarme.
Om Salon Zerah
Salon Zerah er en lokal frisørsalon, som har eksisterer siden 2011 i hjertet af Brønderslev. De er specialister i fletninger og extensions. Hos Salon Zerah vil du føle en helt unik hjertevarme.
I 2011 åbnede Zerah Smith Jensen en lille frisørsalon i Brønderslevs største gågade, som hun valgte at navngive efter sig selv – Salon Zehra.
I de følgende 12 år har salonen været en stabil indkomst for Zehra, og undervejs fik hun også muligheden for at ansætte en ekstra medarbejder for at imødekomme hendes voksende kundekreds.
Som så mange andre oplevede Zerah dog i 2020 pludselig at være tvunget til nedlukning på grund af coronapandemien. Dette var et hårdt slag for salonens økonomi, og krævede en nyskabelse af hele forretningsmodellen.
Zerah ønskede ikke at stå sårbart over for yderligere nedlukninger, og derfor begyndte hun at udforske alternative indtjeningsmuligheder ved siden af salonen, som harmonerede med hendes kerneidentitet.
Samtidig var det også nødvendigt at modernisere salonens digitale systemer, så Zerah kunne imødekomme så mange kunder som muligt, når politikerne besluttede at genåbne landets frisører.
Indtil da havde Zerah håndteret alle sine bookinger telefonisk, hvilket naturligvis begrænsede hendes kapacitet og evne til at tilbyde den samme høje kvalitet og personlige service til alle kunder.
Noget nyt skulle ske, og det er her Textera kommer ind i billedet.
Vi startede med at lave et semi-struktureret interview med Zerah, hvorefter vi foretog et observationsstudie, inden vi endelig afholdte en workshop for alle, der havde noget med salonen at gøre.
På den baggrund lavede vi en målgruppeanalyse og en konkurrentanalyse, hvorefter vi sammen med Zerah udarbejdede en forretningsplan og en marketingstrategi.
Vores data viste, at Zerah havde positioneret sin forretning i et meget prisfølsomt marked, hvor der er stor konkurrence om kunderne. Læg dertil, at Zerah oveni faktisk tog en rimelig høj pris for sine ydelser sammenlignet med sin konkurrenter, som alt andet lige hæmmede hendes mulighed for at tiltrække nye kunder.
Der var behov for en ny konkurrencestrategi, der i højere grad differentierede Salon Zerah fra sine konkurrenter, og det valgte vi at gøre ved i højere grad at lægge vægt på Zerahs brand indenfor afrikansk hair-styling.
Zerahs speciale er nemlig at lave meget vildt hår: Gerne store lange fletninger, krøller og extensions. Hår der kræver meget pleje, og en frisør som vil mere end bare klippe dit hår, men som vil være med til at skabe din identitet.
“Hår er identitet” blev salonens nye brand, og det gjorde en afgørende forskel. For i stedet for at konkurrere med de mange herre- og børnefrisører, begyndte man nu pludselig i højere grad at appellere til et segment af kvinder, der er villig til at køre langt og betale mange penge for at få den helt rette ekspertise i forhold til deres hår, som de ser som den vigtigste del af deres identitet.
Denne nye brandingstrategi krævede en helt ny hjemmeside med et velorganiseret hårgalleri, og som bl.a. også inkluderede en webshop, hvori der sælges hårplejeprodukter. På den måde fik Zerah en ekstra indtægtskilde.
Herudover inkluderede hjemmesiden også et spliternyt bookingsystem, som gjorde, at Zerah skulle bruge langt mindre tid på at snakke i telefon, og på den måde kunne give en meget mere nærværende oplevelse til sine kunder.
Endelig skabte vi konceptet “Club Zerah,” der skulle sikre en langt mere stabil og forudsigelig indtægtstrøm. Medlemmerne betaler et fast beløb pr. mdr. i bytte for et fast antal klipninger om måneden. Herudover får de specifikke medlemsfordele (rabat i webshoppen m.m).
Resultaterne i denne case er imponerende.
På knapt 3 år har Salon Zerah formået at samle +500 faste betalende abonnenter.
De har +3000 organiske besøgende på deres hjemmeside om måneden.
Årligt afholdes der op mod 10 events, hvor man kan komme og deltage i hårpleje kurser instrueret af Zerah selv.
Endelig har salonen fået en ekstra ansat, således de nu er tre fuldtidsansatte.
Det synes vi er meget godt klaret på kun 3 år!
Udfordringen
I 2011 åbnede Zerah Smith Jensen en lille frisørsalon i Brønderslevs største gågade, som hun valgte at navngive efter sig selv – Salon Zehra.
I de følgende 12 år har salonen været en stabil indkomst for Zehra, og undervejs fik hun også muligheden for at ansætte en ekstra medarbejder for at imødekomme hendes voksende kundekreds.
Som så mange andre oplevede Zerah dog i 2020 pludselig at være tvunget til nedlukning på grund af coronapandemien. Dette var et hårdt slag for salonens økonomi, og krævede en nyskabelse af hele forretningsmodellen.
Zerah ønskede ikke at stå sårbart over for yderligere nedlukninger, og derfor begyndte hun at udforske alternative indtjeningsmuligheder ved siden af salonen, som harmonerede med hendes kerneidentitet.
Samtidig var det også nødvendigt at modernisere salonens digitale systemer, så Zerah kunne imødekomme så mange kunder som muligt, når politikerne besluttede at genåbne landets frisører.
Indtil da havde Zerah håndteret alle sine bookinger telefonisk, hvilket naturligvis begrænsede hendes kapacitet og evne til at tilbyde den samme høje kvalitet og personlige service til alle kunder.
Noget nyt skulle ske, og det er her Textera kommer ind i billedet.
Løsningen
Vi startede med at lave et semi-struktureret interview med Zerah, hvorefter vi foretog et observationsstudie, inden vi endelig afholdte en workshop for alle, der havde noget med salonen at gøre.
På den baggrund lavede vi en målgruppeanalyse og en konkurrentanalyse, hvorefter vi sammen med Zerah udarbejdede en forretningsplan og en marketingstrategi.
Vores data viste, at Zerah havde positioneret sin forretning i et meget prisfølsomt marked, hvor der er stor konkurrence om kunderne. Læg dertil, at Zerah oveni faktisk tog en rimelig høj pris for sine ydelser sammenlignet med sin konkurrenter, som alt andet lige hæmmede hendes mulighed for at tiltrække nye kunder.
Der var behov for en ny konkurrencestrategi, der i højere grad differentierede Salon Zerah fra sine konkurrenter, og det valgte vi at gøre ved i højere grad at lægge vægt på Zerahs brand indenfor afrikansk hair-styling.
Zerahs speciale er nemlig at lave meget vildt hår: Gerne store lange fletninger, krøller og extensions. Hår der kræver meget pleje, og en frisør som vil mere end bare klippe dit hår, men som vil være med til at skabe din identitet.
“Hår er identitet” blev salonens nye brand, og det gjorde en afgørende forskel. For i stedet for at konkurrere med de mange herre- og børnefrisører, begyndte man nu pludselig i højere grad at appellere til et segment af kvinder, der er villig til at køre langt og betale mange penge for at få den helt rette ekspertise i forhold til deres hår, som de ser som den vigtigste del af deres identitet.
Denne nye brandingstrategi krævede en helt ny hjemmeside med et velorganiseret hårgalleri, og som bl.a. også inkluderede en webshop, hvori der sælges hårplejeprodukter. På den måde fik Zerah en ekstra indtægtskilde.
Herudover inkluderede hjemmesiden også et spliternyt bookingsystem, som gjorde, at Zerah skulle bruge langt mindre tid på at snakke i telefon, og på den måde kunne give en meget mere nærværende oplevelse til sine kunder.
Endelig skabte vi konceptet “Club Zerah,” der skulle sikre en langt mere stabil og forudsigelig indtægtstrøm. Medlemmerne betaler et fast beløb pr. mdr. i bytte for et fast antal klipninger om måneden. Herudover får de specifikke medlemsfordele (rabat i webshoppen m.m).
Resultaterne
Resultaterne i denne case er imponerende.
På knapt 3 år har Salon Zerah formået at samle +500 faste betalende abonnenter.
De har +3000 organiske besøgende på deres hjemmeside om måneden.
Årligt afholdes der op mod 10 events, hvor man kan komme og deltage i hårpleje kurser instrueret af Zerah selv.
Endelig har salonen fået en ekstra ansat, således de nu er tre fuldtidsansatte.
Det synes vi er meget godt klaret på kun 3 år!
"Jonas og Textera har været en fantastisk stor hjælp gennem flere år nu. Deres viden indenfor marketing har været værdifuld, og vores processer er blevet meget mere effektiv. Jeg kan varmt anbefale Textera til alle, der skal have lavet en hjemmeside og et bookingsystem, eftersom de tænker hele din forretning ind i designet"
Zerah Smith Jensen
Indehaver, Salon Zerah
Zerah Smith Jensen
Indehaver, Salon Zerah