Fakta om Brænderi & Design
Juridisk navn: BB Brænderi
Stiftet: 2017
Direktør: Bo Poulsen
Sted: Vejgaard
Arbejdsopgaver
Marketingstrategi
Prisstrategi
Konkurrencestrategi
Design af hjemmeside
Webshop
SoMe Content
Om Brænderi & Design
Brænderi & Design – også kendt som BB Brænderi – er en hobbyvirksomhed ledet af ægteparret Bo & Bettina Poulsen. Brænderi & Design fremstiller og sælger unik glas kunst.
Om Brænderi & Design
Brænderi & Design – også kendt som BB Brænderi – er en hobbyvirksomhed ledet af ægteparret Bo & Bettina Poulsen. Brænderi & Design fremstiller og sælger unik glas kunst.
I mere end 25 år har ægteparret, Bo og Bettina Poulsen, hygget sig med at male, forme og brænde deres eget glas.
Det har mest af alt altid været en interesse. Det var aldrig nogensinde hverken Bo eller Bettinas mål at de skulle tjene penge på deres hobby, men de kunne godt fornemme at særligt deres glasblomster og glasdyr tiltrak omgivelsernes interesse, og hvad gør man så? Ja, man begynder naturligvis at producere mere.
I 2017 stiftede Bo derfor en enkeltmandsvirksomhed, og parret begyndte sammen at købe flere ovne hjem, som garagen hjemme i privaten blev indrettet til at kunne rumme.
Salget rungede, men profitabiliteten udeblev – til stor frustration for ægteparret. De sad med fornemmelsen af, at de ikke kunne tage nogle højere priser for deres produkter, uden at miste en masse kunder. Omvendt var den pris de tog ikke nok til at dække deres omkostninger.
Det efterlod ægteparret i et stort dilemma. Skulle de droppe virksomheden, og på den måde skuffe en masse kunder, der trods alt synes godt om deres designs? Eller skulle de fortsætte virksomheden på samme måde som hidtil, og investere en masse tid og ressourcer i at køre en underskudsforretning?
Her kommer Textera ind i billedet…
Vi startede med at gennemføre et omfattende dataindsamlingarbejde, der bl.a. inkluderede at interviewe Bo og Bettina samt tidligere og nuværende kunder og kursister.
Hovedparten af tiden gik med at observere produktionen og interaktionen mellem Bo og Bettina og kunderne.
På den baggrund udarbejdede vi en ny konkurrencestrategi og prisstrategi, der bl.a. indebar, at en større del af Bo og Bettinas tid skulle gå med at afholde kurser i at designe glas, og deres marketingindsats skulle i højere fokusere på at brande deres virksomhed som et hjem for sine kunder, hvor de kan lade deres kreativitet udfolde sig, og de kan få lov til at fremstille eller købe noget unikt, som kun de ejer.
Vi så store muligheder i, at Brænderi & Design på den måde kunne få sine kunder til at blive gode ambassadører for brandet, og herved få flere mennesker til at købe produkterne til en højere pris.
Marketingstrategien indebar altså derfor dels, at hvert produkt skulle være unikt, og kun måtte bliver produceret i én variant, men at disse skulle gøres mere tilgængelig for kunden, idet denne skulle kunne sidde hjemme i ro og mag og bestille produkterne fra internettet.
Dette krævede naturligvis en ny hjemmeside med en webshop og et rigt indholdsunivers, der kunne fortælle noget om de dyre materialer og den komplicerede proces, der ligger bag fremstillingen af deres produkter.
Med alle disse overvejelser i hovedet gik vi sammen med Brænderiet i gang med at udvikle og designe en ny brand-identitet sammen med en splinter ny hjemmeside og webshop.
Brænderiet har selv ansvaret for at vedligeholde hjemmesiden, idet de har adgang til et brugervenligt kontrolpanel, hvorfra de kan uploade produkter, indsætte nye blogindlæg samt redigere og oprette nye og eksisterende undersider på domænet.
Efter knapt to år har vi sammen med Brænderiet (uden at bruge nogle annoncekroner) skabt en platform, der genererer +1500 organiske besøgende fra Google hver eneste måned.
Hertil skal beregnes en konverteringsrate på knapt 23 %, hvilket er ekstremt højt i denne branche.
I og med Brænderi & Design er en hobbyvirksomhed er dette en case, som vækker særlig tilfredshed, fordi den er beviset på, at selv ganske små virksomheder kan præstere, hvis de vel og mærke har den rigtige strategi, og at denne er gennemgående for alt, hvad den foretager sig.
Udfordringen
I mere end 25 år har ægteparret, Bo og Bettina Poulsen, hygget sig med at male, forme og brænde deres eget glas.
Det har mest af alt altid været en interesse. Det var aldrig nogensinde hverken Bo eller Bettinas mål at de skulle tjene penge på deres hobby, men de kunne godt fornemme at særligt deres glasblomster og glasdyr tiltrak omgivelsernes interesse, og hvad gør man så? Ja, man begynder naturligvis at producere mere.
I 2017 stiftede Bo derfor en enkeltmandsvirksomhed, og parret begyndte sammen at købe flere ovne hjem, som garagen hjemme i privaten blev indrettet til at kunne rumme.
Salget rungede, men profitabiliteten udeblev – til stor frustration for ægteparret. De sad med fornemmelsen af, at de ikke kunne tage nogle højere priser for deres produkter, uden at miste en masse kunder. Omvendt var den pris de tog ikke nok til at dække deres omkostninger.
Det efterlod ægteparret i et stort dilemma. Skulle de droppe virksomheden, og på den måde skuffe en masse kunder, der trods alt synes godt om deres designs? Eller skulle de fortsætte virksomheden på samme måde som hidtil, og investere en masse tid og ressourcer i at køre en underskudsforretning?
Her kommer Textera ind i billedet…
Løsningen
Vi startede med at gennemføre et omfattende dataindsamlingarbejde, der bl.a. inkluderede at interviewe Bo og Bettina samt tidligere og nuværende kunder og kursister.
Hovedparten af tiden gik med at observere produktionen og interaktionen mellem Bo og Bettina og kunderne.
På den baggrund udarbejdede vi en ny konkurrencestrategi og prisstrategi, der bl.a. indebar, at en større del af Bo og Bettinas tid skulle gå med at afholde kurser i at designe glas, og deres marketingindsats skulle i højere fokusere på at brande deres virksomhed som et hjem for sine kunder, hvor de kan lade deres kreativitet udfolde sig, og de kan få lov til at fremstille eller købe noget unikt, som kun de ejer.
Vi så store muligheder i, at Brænderi & Design på den måde kunne få sine kunder til at blive gode ambassadører for brandet, og herved få flere mennesker til at købe produkterne til en højere pris.
Marketingstrategien indebar altså derfor dels, at hvert produkt skulle være unikt, og kun måtte bliver produceret i én variant, men at disse skulle gøres mere tilgængelig for kunden, idet denne skulle kunne sidde hjemme i ro og mag og bestille produkterne fra internettet.
Dette krævede naturligvis en ny hjemmeside med en webshop og et rigt indholdsunivers, der kunne fortælle noget om de dyre materialer og den komplicerede proces, der ligger bag fremstillingen af deres produkter.
Med alle disse overvejelser i hovedet gik vi sammen med Brænderiet i gang med at udvikle og designe en ny brand-identitet sammen med en splinter ny hjemmeside og webshop.
Brænderiet har selv ansvaret for at vedligeholde hjemmesiden, idet de har adgang til et brugervenligt kontrolpanel, hvorfra de kan uploade produkter, indsætte nye blogindlæg samt redigere og oprette nye og eksisterende undersider på domænet.
Resultaterne
Efter knapt to år har vi sammen med Brænderiet (uden at bruge nogle annoncekroner) skabt en platform, der genererer +1500 organiske besøgende fra Google hver eneste måned.
Hertil skal beregnes en konverteringsrate på knapt 23 %, hvilket er ekstremt højt i denne branche.
I og med Brænderi & Design er en hobbyvirksomhed er dette en case, som vækker særlig tilfredshed, fordi den er beviset på, at selv ganske små virksomheder kan præstere, hvis de vel og mærke har den rigtige strategi, og at denne er gennemgående for alt, hvad den foretager sig.
"Vi var på jagt efter en partner, der kunne hjælpe os med at designe en hjemmeside, og oplære os i at drifte den. Det hele har foregået på vores præmisser, og rejsen har gjort os meget klogere på vores egen forretning, vores strategi og vores kernefortælling. I Textera har vi fundet en utrolig værdifuld partner."
Bettina Kaastrup Poulsen
Head of marketing, Brænderi & Design
Bettina Kasstrup Poulsen
Head of marketing, Brænderi & Design